biodata

Monday, October 12, 2009

RASA

ketika di open house rumah Amin Inteam- seorang yg tawadduk


”Hei hang Jebat, lebih baik kau turun, kalau kau tak mahu turun, kau tunggu situ sampai aku datang. Engkau sudah tahu, berapa lama aku tunggu kau Jebat.....ni pun ada RASA NAK TERKENCING, ku tahan Jebat. Masuk ni dah tujuh kali!!!”

Begitulah lebih kurang bunyinya bait-bait skrip yang sudah melekat di minda kita, dari filem seniman agung P.Ramalee dalam filem Seniman Bujang Lapok.
Dalam hidup kita, fitrah yang dijadikan Allah SWT, setiap perkara yang kita buat mesti bermula dengan ”RASA”. Orang yang tidur, mesti ada rasa mengantuk sebelum tidur. Pernah ke kita berjumpa dengan orang yang tiba-tiba je tidur tanpa ada rasa mengantuk? Setidaknya tanda nak tidur telah kelihatan seperti menguap, mata menjadi ”Stim”, dan cakap pun dah merapu, tidak fokus.

Begitu juga dengan makan minum, signal yang Allah jadikan sebelum makan dan minum adalah RASA lapar dan haus. NABI pesan makan sewaktu kita lapar. istibrok (kencing) atau berak mesti ada RASA sakit perut dahulu bukan?
CUBA senaraikan perbuatan kita yang tidak dimulakan dengan RASA. Ada tak? mungkin tak da kot...
Begitu juga MATI mesti kena ada RASA nak mati..Alim ulama dulu macam dah dapat RASA nak mati...NAK DAPAT ilmu ini kena melalui amalan soleh kita...So, perbanyakkan amalan soleh supaya kita dapat merasakan saat2 terakhir sebelum kita hendak dijemput oleh Allah...
Satu ketika ibn Umar r.huma pernah bertanya kepada Nabi SAW, siapakah org yg bijak wahai nabi? Nabi SAW bersabda: aktharuhum lilmauti zikra, wa asyadduhum isti'daa dallahu ulaa ikal akyaas (ibn Majah) (mereka yg bijak ialah) mereka yg memperbanyakkan mengingati mati, dan banyak membuat persiapan untuk mati-itulah mereka yg bijak)
Teringat kepada peristiwa gempa bumi yg berlaku di dalam dunia ini sekarang ni..apakah kita sudah bersedia untuk menghadapi kematian sebegini yg datang secara tiba2 tanpa ada amaran...? Jadi dengan membanyakkan amalan soleh cara yg ditunjukkan oleh Rasulullah SAW kepada kita, insyaAllah, Allah akan menganugerahkan ilmu 'RASA' nak mati ini kepada kita...wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment