biodata

Sunday, October 21, 2012

Kehidupan Sempit & Negatif


JAUH DARI ALLAH

Adakah kita mengenal seseorang yang kehidupannya bagaikan mata rantai penderitaan? Keluar dari satu masalah lalu masuk ke masalah lain? Jika jawapannya, “Ya,” tahukah apa penyebab utama hal itu terjadi padanya? Penyebabnya adalah kerana dia jauh dari Allah. Seorang mukmin sejati selalu tawakkal, bertakwa dan bersyukur kepada-Nya, baik dalam keadaan lapang mahupun sempit. Seorang mukmin sejati tidak pernah berhenti mendekati-Nya. Punca utama orang yang jauh dari Allah adalah dunia. Hidupnya sempit dan dipenuhi hal-hal negatif.

Allah menjelaskan,

Barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta. (Surah Thaha: 124)

Kehidupan material, persaingan yang ketat dan perubahan cepat yang terjadi dalam kehidupan ini membuat banyak orang hanyut terbawa arus hingga jauh daripada Allah.

Ada kisah benar ingin dikongsikan bersama. Dr Ibrahim di dalam buku "Best Seller"nya iaitu "Terapi Berfikir Positif" terbitan Inteam Publishing sangat menarik untuk dihayati. Beliau bercerita, "Di Montreal, saya mempunyai kawan yang bekerja di bidang jual-beli perumahan. Kawan ini berhasil mengumpulkan harta bernilai puluhan juta dolar. Kehidupannya berputar pada satu paksi iaitu wang. Ia terlempar sangat jauh dari kehidupan spiritual. Kata-kata yang diucapkannya setiap hari adalah tentang pelaburan, pembangunan dan jual-beli. Saya tidak pernah mendengar dia menyebut nama Allah.

Suatu hari, saya pergi ke luar negeri. Sekitar satu tahun saya tidak berjumpa dengannya. Ketika saya cari tahu tentang keadaannya, ternyata dia menderita serangan jantung yang hampir mengakhiri hidupnya. Beruntung Allah masih menyelamatkannya.

Mendengar khabarnya itu, saya datang menjenguknya. Saya lihat air matanya menitis. Dengan suara merintih dia berkata, “Wahai Ibrahim, tahukah kamu apa yang menyebabkan aku terbaring di rumah sakit ini?! Aku melaburkan seluruh hartaku di sebuah projek besar. Aku berharap akan mendapat keuntungan yang besar, tetapi malah menanggung kerugian besar hingga hampir tidak memiliki apa-apa lagi. Aku terkejut besar dan tertekan sehingga membuatkan aku menderita seperti ini. Mujur para doktor di sini berkebolehan. Aku menjalani pembedahan lebih daripada 24 jam. Namun, tubuhku sebelah kanan tetap lumpuh.”

Saya mendekat dan bertanya, “Pelajaran apa yang dapat kamu petik dari semua peristiwa ini?”
Dia menjawab, “Aku harus lebih berhati-hati melaburkan kekayaanku, terutama dalam memilih orang yang bekerja sama denganku.”

Pada saat itu saya katakan, “Dengarkan kata-kataku ini baik-baik dan jangan mencelah.”
Dia pun mengiyakan. Saya katakan padanya, “Ketahuilah bahawa yang memberi semua anugerah ini bukan orang lain, tetapi Allah. Meski anugerah itu baik, tetapi ia menjadi ujian bagi kamu. Aku tidak pernah mendengar kamu mengucapkan syukur pada Allah atas anugerah yang telah diberikan kepadamu. Kerana itu, Dia membuat kamu dalam keadaan seperti ini agar kamu dekat dan kembali kepada-Nya. Dialah yang menyelamatkan kamu dari kematian, bukan doktor. Allah yang mengatakan pada sesuatu, ‘Jadilah’, maka ia pun jadi. Allah telah menyelamatkanmu, tetapi fikiranmu selalu tertuju pada urusan duniawi. Kamu fikir harta benda, pelaburan, ilmu dan teknologi menjadi jalan keluar kepada masalah yang kamu hadapi.”

Setelah itu, saya pegang tangannya seraya berkata, “Bukankah ini waktu yang tepat untuk bersyukur kepada Allah? Bukankah ini waktu yang tepat untuk mendekati-Nya? Tawakkal, takwa dan jadikan Dia yang utama dalam hidup kamu!”

Setelah diam sekian lama, dia berkata, “Sepertinya aku benar-benar jauh dari Allah. Tetapi, apakah kamu yakin bahawa peristiwa yang aku alami ini kerana keadaanku yang jauh dari-Nya?”

Saya tegaskan, “Aku sangat yakin Allah mencintaimu. Kerana itu, Dia membuat kamu dalam keadaan seperti ini untuk membukakan pintu agar kamu mendekati-Nya.”

Kawanku menangis. Tidak lama kemudian dia berkata, “Jika aku keluar dari hospital ini, aku akan menjadi manusia yang berbeza. Aku akan semakin hampir pada Allah.”
Saya katakan padanya, “Apakah anda dapat menjamin bahawa anda dapat keluar dari hospital? Apakah anda yakin masih dapat bertahan hidup sekian lama?”
Dia menjawab, “Tidak.”

Saya katakan, “Kalau begitu, untuk mendekati Allah, jangan menunda waktu sampai anda keluar dari hospital ini. Mulailah dari sekarang. Mari kita membaca al-Fatihah dan bersyukur pada-Nya.”

Kami pun membaca surah al-Fatihah dan bersyukur kepada Allah. Dia berkata kepada saya, “Sudah lama aku tidak merasakan ketenangan seperti ini.”

Saya katakan, “Begitulah yang anda rasakan jika hati kita terpaut pada Allah.”


No comments:

Post a Comment