biodata

Wednesday, February 17, 2010

lelaki bahagia bila diulit, dipicit2,diurut2- wanita bahagia bila di'ayat power' oleh lelaki



Pada sabtu dan ahad lepas 13-14 Feb 2010,INSIDEOUT SOLUTION (syarikatku) telah mengendalikan program keluarga bahagia asnaf zakat selangor yg sulung pada tahun ni bersama Dr Yusri di lembah azween, ulu langat. banyak ilmu yg ku pelajari dari Dr Yusri ni. orgnya low profile je.

hakikat kejadian adam & Hawa mampu memberikan kebahagiaan rumahtangga. Adam a.s dijadikan dr tanah. tentulah jika kita hendak membntuk sesuatu menggunakan tanah liat maka tangan kita akan memicit-micit, mengguli-guli tanah tersebut. begitulah jugalah hakikat Adam dijadikan oleh Allah. kita lelaki ni, sangat2 suka apabila ada org yg memicit-micit badan kita, melayani kita dengan menggosok-gosok tubuh kita dengan lembut dan mesra terutama isteri kita. tidak hairanlah kalau lelaki yg garang dan ganas sekalipun akan terkulai apabila ada wanita yg memicit-micit tubuhnya dengan lembut. lihat sahaja masyarakat kita yg gemar ke rumah2 urut, hanya untuk mendapatkan sentuhan ajaib seorang wanita. ini banyak terjadi apabila perkhidmatan ini tidak terdapat di rumah sendiri. isteri seringkali merungut penat setelah seharian bekerja di pejabat,pulang kena mengasuh anak2 dan mengurus rumah pulak, jadi masa kualiti untuk suami sudah tidak ada. layanan bukan seperti di dalam syurga lagi, malahan seperti di neraka. tu pasallah si suami suka lepak di kedai kopi yg ada pelayan cantik yg lembut bahasanya, menghidangkan air minuman dengan senyuman mesra. kalau di rumah, isteri akan berkata, "abg kalau haus pergilah amek sendiri dalam peti sejuk tu, saya dah bancuh td lagi, saya sibuk ni nak tukar lampin anak ni..." maka si suami akan tarik muka semacam je...baik aku pergi minum kat kedai minah tu...layanan tip top. tulah kisah lelaki bila tak dapat belaian si isteri.mana nak bahagia rumahtangga?

kisah Hawa pula macamna? semasa Adam sedang keseorangan di syurga, maka dia telah terlihat sepasang burung sedang berdua-duaan memadu kasih. maka terdetik dihatinya untuk memiliki pasangan hidup. syurga tanpa pasangan hidup adalah tak dak maknanya. tu sebab org lelaki ni payah nak menduda lama2. tak wujud pun persatuan bapa tunggal malaysia..kubur isteri masih merah, dah nak cr penggantinya. hakikatnya,lelaki sunyi tanpa wanita disisi menemani. maka, adam pun menyeru-nyeru temannya kepada Allah, maka Allah telah mengambil tulang rusuknya untuk menjadikan Hawa. dekat dengan hati Adam untuk disayangi. bukan dari kaki untuk diinjaki, bukan juga dari tangan untuk ditangan-tangani.

itulah sebab utama wanita akan bahagia apabila suaminya pandai menuturkan kata-kata manis dan puji-pujian yg ikhlas. biar tak kaya tapi kaya budi bahasa dgn 'ayat2 power'. agaknyalah reason org bangla ni menang dengan lelaki tempatan dlm mengurat wanita2 melayu bila ada ayat power ni,"adik manis....boleh abg ikut? cantiknya adik ni..boleh abg temankan?" lelaki2 Lombok yg berjaya melarikan wanita2 Melayu, bukan ada duit pun, tp berjaya memikat hanya berbekalkan ayat2 power. belajarlah dr filem2 hindustan, pasti banyak ayat power ni dipelajari. terbuktikan? wanita bukan mahukan kekayaan, tapi kebahagiaan dari lelaki2 yg tinggi budi bahasanya. (tp sekarang ni kebanyakan 'P' dah pandang harta dah....) belajarlah puji isteri, bila masak sedap ke tak sedap ke, ucaplah "terima kasih sayang masak hr ni sedap, abg makan kat mana2 restoran pun tak sesedap yg ayang masak hari ni..." tengoklah seyum lebar diwajah isteri kita tu... barulah service dia akan lebih hebat lagi kt kita nanti. ni tak, bila isteri masak sedap tak pernah puji, bila masin sikit, kutuk je pandai, "lori garam mana pulak yg terbalik ni?" hai..si suami belajarlah memuji, bila dia pakai baju lawa pujilah sikit, "cantiknya isteri abg hari ni..." nilah Rahsia Kebahagiaan Rumahtangga-acuan Adam & Hawa

anak2 lelaki kita pun macam tu gak, nak tidurkan, kejutkan dia kena picit2 urut2, baru dia lena dan terjaga. anak perempuan nak suruh dia bangun pagi, puji2 dia, katakan padanya, "hai tuan puteri bangunlah sayang...", "cantiknya anak papa hari ni...."

biarlah bab2 dunia ayah yg didik anak2 lelaki, dia akan kagum dengan kita. bab akhlak, adab dll si ibu yg kena ajar. realitinya, kita tengok hr ini, anak2 lelaki tidak menjadikan ayahnya idola mereka sebab ayah2 ni sibuk cr duit je, tk luangkan masa mengajar anak2 lelakinya perkara2 dunia, cara bawa motor ke, bertukang ke dsb.
wallahu a'lam bissawab

No comments:

Post a Comment