biodata

Wednesday, January 6, 2010

buat bisnes kad IOS

draf pertama bisnes kad

Malam td pergi rumah baru Fairuszainal..minta tolong dia buatkan aku bisnes kad, logo company ku..amacam cun tak dia buat? bagi aku teramat puas hati. inside-out ni maksudnya jika kita nak berubah, berjaya kena mula dari dalam..hati kena baik. Allah sebut dlm Q Dia tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri nak berubah..maknanya kena ada kesedaran dari dalam diri sendiri. org lain tidak mampu mengubah kita betul tak? adik aku berhenti merokok pun hasil kesedaran dalamannya jugak. puas aku paksa selama ni pun tak berjaya pun berhenti..kena dipecahkan dari dalam, kesedaran dalaman jugak.. aku tertarik dengan kata2 hikmah ni.."EGG BROKEN FROM OUTSIDE FORCE........A LIFE ENDS. IF AN EGG BREAKS FROM WITHIN.......LIFE BEGINS." tu sebab TAGLINE syarikatku ini diberi dengan "CHANGE FROM WITHIN".
Aku pilih bekgraun putih tidak berkerawang sebab tu warna aura aku...putih (nampak serius dlm bisnes skt). warna hitam adalah sisi gelap insan yg perlu di'polish' menjadi putih. warna unggu sebab nampak sejuk, ceria, santai. bentuk piramid (bukan illuminati ye) adalah lambang ketahanan, keutuhan dan pengekalan. tengok saja mumia di simpan dalam piramid beribu tahunnya tahan, tubuh firaun tak hancur2. begitulah simboliknya syrikat yg ku bina dengan 'zero' modal, moga2 tahan lama hayatnya..walaupun aku sudah tiada lagi..amiiin.
tengah2 tu huruf 'I' = Inside,
'o' yg kt atas tu stands for 'Out'. 'I' tu kira macam satu tiang tengah yg menyokong bentuk piramid=maksudnya tiang agama= solat dijaga, lambang bulat 'O' maksudnya kesyumulan konsep Islam yg digunapakai dalam training. ZAKAT dibayar dan tidak terlalu mengagungkan teori barat yg kebanyakan trainers lain gunapakai. Pendapatku, teori barat boleh guna, tp tidaklah sampai tahap terlalu mengagungkannya, indeed, sedangkan teori yg ditulis oleh org barat tu kebanyakannya diorang cedok dr perspektif Islam juga.
huruf 'S' bentuk magnet= 'Solution' tu memang niatnya nak menarik duit, hidayat, klien, networking dsb dr arah kiri dan kanan sebab dari atas dan bawah itu kita minta kt Allah untuk turunkan dr langit dan keluarkan dr bumi...arah kiri n kanan tarik dari manusialah....
Sebelum pilih nama ni banyaklah nama lain yg dicadangkan, ABBY GLOBAL RESOURCES lah, INSIDE-OUT GLOKAL RESOURCES lah.. tp yg aku rasa ok dan tak poyo, nama di ataslah. partner aku NorShamsul pun setuju alhamdulillah... hope usaha kami ini diberkati Allah, moga lepas ni akan menjadi insan yg dapat membuat zakat pulak...amiiin.

No comments:

Post a Comment