Transkrip Penghinaan Ustaz Dr. XXXXXX
Terhadap Ibunda Sayyiduna Muhammad SAW.
Dalam Program Tafsir Al-Quran Siri 172 di Radio
IKIM.FM Pada 10 Ogos 2011.
Jam 0630pagi-0645pagi.
Tuan-Puan yang dikasihi, jawablah dengan ikhlas persoalan-persoalan ini,
dan bacalah dengan iktiqad keyakinan bahawa tiada kecintaan hakiki daripada
seseorang kepada kita, melainkan cintanya Sayyidina Muhammad SAW kepada kita dengan sesungguhnya. Maka, apakah
agaknya yang dirasai oleh Sayyidina Muhammad SAW apabila ucapan-ucapan yang menghiris hati ini
dilafazkan ke atas Baginda SAW.
Soalan :
- Ilmu bukan diambil melalui popularnya Ustaz/ memiliki PHd/ kerap muncul di TV/ Radio yang tinggi statistik para pengunjung di blognya. Tetapi ilmu diperolehi melalui talaqqi yang mana ilmu yang tuan puan miliki sanadnya sampai kepada Sayyiduna Rasulullah SAW. Bilamana tiada, maka mulut menjadi celupar menyatakan Ayahnda & Ibunda Sayyiduna Rasulullah SAW kufur...Naudzubillahi miinzaliik. Setuju?
- Apakah perasaan anda apabila ada manusia yang terkenal / memiliki pHD mengatakan Bonda Rasulullah SAW kufur? Naudzubillahi minzaliik.
- Sanggup anda pertahankan Baginda SAW walaupun manusia yang menyatakan itu adalah seorang tokoh yang terkenal? Kerap keluar di televisyen/radio? Bahkan dia dijadikan rujukan kerana kepetahannya berkata-kata?
- Tuan-Puan pernah mengaji akan bab ahlul Fatrah?
- Apa agaknya perasaan Tuan-Puan apabila ibubapa tuan-puan dikatakan kuffar?
- Tidakkah mereka memahami perasaan seorang anak andainya kedua orangtuanya dicerca & dicaci?
Ini isu yang harus dipandang berat iaitu memberikan fakta yang salah berkenaan
ibubapa Rasul SAW sebagai kafir dan berada di neraka. Jenayah ini sama sahaja seperti
menerbitkan filem menghina Rasulullah SAW. Kita
ingatkan yang bukan Islam sahaja
yang hina Rasulullah, yang cerdik pandai dalam Islam pun menghina kekasih Allah ini. Sikap kutuk mengutuk, kafir-mengkafir ini memang 'makanan' golongan Wahabi pun. Tunggulah azab Allah yang mendatang sebagaimana disebut di dalam al-Quran:
ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ
Sesungguhnya (terhadap)
orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya, Allah akan melaknatnya di dunia dan
di akhirat dan menyediakan azab yang menghinakan bagi mereka. (Surah al-Ahzab:
57)
Apakah dengan mengatakan ibubapa Nabi sebagai kafir dan masuk neraka tidak dikira menyakiti Rasul? Menurut ustaz Taha Ibnu Hassan
Al-Qusyasyi, panel syariah di Inteam Publishing bahawa lebih daripada 50 kitab yang menerangkan
bahawa ibu bapa Rasul SAW berada di syurga. Isu ini sudah pun selesai
dibahaskan oleh ulamak muktabar. Salah satunya kitab turath berjudul “At-Ta'zim wa al-Minnah fi anna Abawaiya ar-Rasul Fil Jannah” (Kemuliaan dan Kurniaan bahawa Ibu Bapa Rasulullah di dalam Syurga) karangan seorang alim, yang disegani ilmunya iaitu al-Hafiz al-Imam Jalaluddin Abd Rahman As-Suyuti terbitan Dar Jawami' Al-Kalim, jelas menyatakan (di mukasurat 13), ibubapa
Rasul adalah ahli syurga setelah dihidupkan semula dan mereka berdua beriman dengan Nabi SAW. Kitab ini menerangkan dalil-dalil kukuh dengan hujah-hujahnya yang kuat. Ada satu hadis yg dinyatakan di dalam kitab tersebut, yang dikenali dengan "al-hadis al-Ihya" - hadis yg diriwayatkan oleh Ibn Syahin dalam kitabnya, "An-Nasikh Wal-Mansukh" daripada Aishah r.ha yang melihat Rasulullah pulang dalam keadaan gembira dari Hajuun (lokasinya di Mekah) - tempat Aminah dimakamkan (namun, pendapat masyhur ulama mengatakan dimakamkan di Abwa' {lokasinya di antara Mekah dan Madinah}. Walaubagaimanapun, mereka sepakat mengatakan asalnya dimakamkan di situ, kemudian berpindah dan dimakamkan semula di Hajuun). Rasulullah memohon kepada Allah SWT menghidupkan ibunya (Aminah) di Hajuun dan Allah telah menghidupkannya (Aminah) untuk Nabi lalu beriman dan kemudian mematikannya semula. (ms. 3-4). Saya yakin isu ini sudah pun selesai dibahaskan. Full Stop!! cuba buka video di bawah ini. jika bekas minuman Rasulullah begitu dimuliakan, apatah lagi Ibu Bapa Baginda SAW. Lebih-lebih lagi sepatutnya dimuliakan. Saksikanlah! https://www.facebook.com/pages/Aku-Sayang-Rasullullah/360443954036748?sk=app_281044825341735&state=35002ebd02c787b3c43378628e456700&code=AQBQTO8xcpMzyi_b1rKecuRhxvhh3OMZlLGvua5VEa4UWcNkjddUxJmk1L4xun8tF-2K1eDt0Le04P0doD89yMOoNr_c2OoVKrT4x3AwJ4pQSukbmjk9bUUuaE4j5ZuRcmhiDbdcIOA8lBt63RGMmg7onlRIWNlSfMVeF8cJjClCNcDzOeXHwHpsdQYXxqBW-tR795CHhb1aEWFqE4PFc_D9#_=_
Malangnya, menurut seorang penceramah bebas yang tersohor, bahawa Rasul SAW menerima hidayah pada umur 40 tahun. Kalau Rasulullah SAW baru menerima hidayah pada usia 40 tahun, bermakna sebelum itu samada Baginda kufur lagi sesat atau seorang yang banyak melakukan maksiat? Untuk mencari jawapan, cubalah layari
http://www.youtube.com/watch?v=3OYDOFLICJg&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=qUzW3poJ8Yc
Malangnya, menurut seorang penceramah bebas yang tersohor, bahawa Rasul SAW menerima hidayah pada umur 40 tahun. Kalau Rasulullah SAW baru menerima hidayah pada usia 40 tahun, bermakna sebelum itu samada Baginda kufur lagi sesat atau seorang yang banyak melakukan maksiat? Untuk mencari jawapan, cubalah layari
http://www.youtube.com/watch?v=3OYDOFLICJg&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=qUzW3poJ8Yc
Di bawah ini adalah teks yang saya perolehi dari sebuah blog daripada ceramah
Dr XXXXXXX yang berbicara tentang ibubapa Rasul sebagai kafir dan masuk neraka di
sebuah stesyen radio Islam tempatan.
Asalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..
Bacaan hadith.
Saudara penerbit.....
Kita menyambung surah Attaubah pada ayat 113 dan 114
“Tidaklah
dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi
orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata
bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka Jahim.” [At-Taubah
113]
|
“Dan
bukanlah istighfar Nabi Ibrahim bagi bapanya (dibuat) melainkan kerana adanya
janji yang dijanjikan kepadanya; dan apabila ternyata kepada Nabi Ibrahim
bahawa bapanya musuh bagi Allah, ia pun berlepas diri daripadanya.
Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu lembut hati lagi penyabar.” [At-Taubah 114]
|
Mintalah ampun kepada ALLAH bagi orang-orang musyrik, walaupun orang
musyrik itu merupakan kaum kerabatnya dan sesudah jelaslah kaum-kaum
musyrik itu penghuni neraka jahanam.
Dan permintaan ampun dari Ibrahim kepada ALLAH untuk bapanya tidak lain
adalah sebagai janji daripada Ibrahim yang diikrarkan kepada bapanya itu. Maka
tatkala jelas kekufuran nyata bapanya itu, maka Ibrahim berlepas diri darinya.
Sesungguhnya Ibrahim sangat lembut hatinya lagi penyantun.
Saudara pendengar yg dirahmati dan dikasihi ALLAH sekalian. Ini merupakan
satu ayat yang memberi fokus kepada perkara yang namanya istighfar.
Dalam kuliah-kuliah ayat terdahulu bagaimana Nabi Muhammad SAW ditegah
daripada memohon keampunan kepada golongan musyrikun yang nyata kesesatannya.
Berkata, dalam sebuah riwayat dari Imam ahmad dari Ibnu Musayat dari
ayahnya ketika abu talib ketika matinya masuk Rasulullah dan disisi Abu
Talib ada Abu Jahal dan Abdullah Abi Umayyah Nabi bersabda Ya Abi Talib, Wahai
pakcik ucapkanlah Lailahaillah, satu kalimah yang dengannya aku mampu membelamu
dihadapan ALLAH SWT.
Maka Abu Jahal dan Abdullah Abi Umayyah yang berada disitu telah bersama-sama telah mencegah Abu Talib daripada mengucap agama tauhid. Adakah kamu ni benci dengan
agama moyang kita Abu Mutalib. Adakah engkau cuba mencari agama lain daripada
datuk kita.
Akhirnya Abu Talib berkata, aku akan tetap berada dalam agamanya Abd Muttalib. Jadi Nabi SAW telah bersabda aku akan terus
meminta keampunan untukmu selama aku tidak dilarang melakukannya, lalu ALLAH
telah menurunkan ayat yang sedang kita bincangkan ini [ayat tersebut surah
at-taubah].
Tidak sepatutnya bagi Nabi dan orang-orang beriman meminta keampunan kepada
ALLAH bagi kaum musyrikun walaupun kaum musyrikun itu adalah kaum kerabatnya
sudah jelas kaum musyrikun itu penghuni neraka. Lalu apabila turun ayat ini
saudara yang dimuliakan ALLAH sekalian.
Ayat yang berikutnya sesungguhnya engkau tidak akan beri hidayah kepada
sesiapa yang dikasihi wahai Muhammad tetapi ALLAH yang memberi petunjuk kepada
sesiapa yang dikehendakinya [surah al-Qasas] Riwayat Imam Bukhari dan Muslim.
Dalam riwayat Ibnu Tajari dari Sulaiman Abi Ubaidah. Nabi sampai ke Makkah,
Nabi melalui satu kawasan kuburan, Nabi duduk dan berdoa, bila Nabi bangkit
daripada doa, keadaan Nabi dalam keadaan bersedih. Kami bertanya kenapa wahai
Nabi kami melihat Nabi menangis, kenapa wahai nabi. Nabi telah
pun menjawab, aku telah minta izin kepada ALLAH untuk menziarahi kubur ibuku,
lalu ALLAH mengizinkanku, dan aku meminta kepada ALLAH untuk berdoa untuk
keampunan kepadanya. Lalu ALLAH tidak mengizinkan kepada ku untuk memohon
keampunan bagi orang yang mati kafir.Jadi Nabi SAW kelihatan menangis dengan
sedih. Al-Afi menitipkan larangan bagi orang beriman dari mendoakan bagi orang
kafir.
Bahawa Nabi ingin minta keampunan bagi ibu Nabi SAW. Lalu ALLAH melarang,
Lalu Nabi SAW telah bertanya, Sesungguhnya, Nabi Ibrahim, seorang khalilullah,
sahabat ALLAH dan dia pernah meminta ampun bagi bapanya.
Ali bin Abi Talhah meriwayataan daripada Ibnu Abbas Radhiallahuanhuma.
Tetapi bila turun ayat yang sedang kita bincangkan mereka telah menghentikan
meminta ampun kepada kerabat mereka yang telah mati, tetapi mereka tidak
dilarang memohon keampunan bagi kerabat-kerabat mereka yang masih hidup
sampailah mereka mati. ALLAH turunkan ayat 113 dan 114 attaubah tersebut.
Apabila jelas kepada Ibrahim , bapanya adalah musuh ALLAH, maka Ibrahim pun
berlepas diri darinya. Disini Ibnu Abbas RA, berkata Ibrahim terus menerus
meminta ampun bagi bapanya sehingga dia mati. Tapi bila telah nyata ayahnya
mati kafir dan dalam keadaan memusuhi agamanaya,maka dia berhenti dari berdoa.
Tapi apabila diketahui bapanya mati dalam keadaan kafir dalam keadaan
memusuhi agamanya maka dia berhenti mendoakannya maka. Juga pandanga Jadi Ubait
bin ubait , berkata Nabi Ibrahim A.S berlepas diri daripada ayahnya sehinggalah
Nabi Ibrahim bertemu ayahnya di akhirat dalam keadaan pada wajah ayahnya berdebu,
ayahnya berkata sekarang aku nak menuruti kehendakmu anakku, menuruti
perintahmu dakwahmu. Wahai ALLAH bukankah Engkau telah berjanji takkan
menghinaku pada akhirat tidak ada yang lebih menghinakanku melainkan kehinaan
bapaku.
Nabi Ibrahim berkata kepada ALLAH, tidak lebih menghinakanku melainkan
engkau menghina ayahku, maka berkata ALLAH kepada Nabi Ibrahim A.S, lihatlah
engkau kebelakang wahai Ibrahim, maka dilihatnya seekor dabuk [anjing hutan
yang banyak bulunya] yang berlumuran darah, maka dabuk ini diseret dan
dilemparkan kedalam neraka untuk mengurangkan rasa sedih yang dialami oleh Nabi
Ibrahim.
ALLAH nak mengurangkan stress seorang nabi yang melihat akan bapanya
dibakar, maka ALLAH menukarkannya kepada dabuk. Daripada Abdullah Bin Mas’ud,
alawah ini maksudnya banyak berdoa, Nabi Ibrahim seorang yang banyak berdoa
kepada ALLAH SWT, Nabi Ibrahim seorang yang hebat, “business man” yang hebat,
hartanya banyak, banyak berdoa.
Setiap kali masuk kekebun, dia akan solat sunat dhuha dahulu. Siapa yang
susah diringankan. Tidak akan makan melainkan dengan tetamu. [bunyi telefon
Ustaz Dr. XXXXXXX] Dia amat menjaga kebajikan pekerjanya. Ada juga yang
mengatakan awah ini amat penyayang. Ada yang menyatakan yakin.
Saudara yang dirahmati dan dikasihi sekalian, ada yang menyatakan awah ini
menurut Imam Suyuti dalam Durur Mansur awah ini orang yang banyak bertasbih
kepada ALLAH SWT dan banyak lagi riwayat yang menceritakan Nabi Ibrahim. Nanti
kita lihat bagaimana Nabi Ibrahim meminta kepada ALLAH dengan doanya : Ya ALLAH
tunjukkan kepadaku bagaimana mahu dihidupkan orang yang telah mati ini. ALLAH
memuji orang-orang beriman, ALLAH jelaskan ada 8 kriteria, masuk lagi
perincian, bahawa orang-orang yang beriman yang kedudukan tinggi disisi ALLAH
SWT ini tidak akan memohon keampunan bagi orang-orang kafir.
Ayat 114 memutuskan yang berjual beli tidak akan melakukan.
Orang-orang yang dikasihi oleh ALLAH ini tidak akan memohon keampunan bagi
orang-orang kafir. Maka terputus darah kerana tiada kesatuan iman. Ini diulas
oleh Syed Qutub dalam Fizilalil Quran.
Dapat kita lihat disini janji ALLAH ini pasti oleh ayat lalu tentu sahaja
mengiuran kaum musyrikin jadi bagi menghapuskan yang ada dibenak mereka,
ataupun dibenak muslimin, jika Rasulullah boleh mendoakan bagi keluarganya
dikalangan orang kafir, maka barangkali boleh ALLAH beri keampunan. Ayat ini
menyatakan tidak patut sama sekali, tidak boleh sama sekali, bahkan tuan-puan,
tidak boleh, bukan tidak boleh bagi orang beriman tetapi bagi ketua orang
beriman yakni Rasulullah SAW.
Bahkan Rasulullah SAW yang telah mencapai kedekatan
dengan ALLAH SWT tidak boleh memohon keampunan bagi ibu Nabi pun tidak boleh
Baginda SAW memohon keampunan kepada ALLAH SWT. Kita boleh lihat
bagaimana kisah Abdullah Bin Ubai Bin Salul, yang kita bincangkan sebelum ini
pada ayat 84 dan 85, apabila dia meminta ayahnya dipakaikan jubah Nabi SAW
untuk mendapatkan syafaat Nabi SAW. Saudara, Imam Ar Razi, menyatakan dalam
kitab tafsirnya alfatih ghoib, dengan menghubungkan ayat ini dengan ayat awal mengenai
berlepas diri daripada rang-orang kafir, walaupun sikafir ini merupakan sanak
saudara, ini ayat yang kita bincangkan bagi orang yang telah mati walaupun
sikafir merupakan sanak saudara ini telah meninggal dunia. Ya kita kena raikan,
penuhi hajat mereka didunia, selagi tidak bercanggah dengan kehendak ALLAH.
tetapi setelah mati, tiada lagi doa bagimu.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kes 2
Jawapan balas oleh Panel Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan JAIS, ketika
menjawab tuduhan Ustaz Farid Ravi di dalam tulisannya dalam salah buah akhbar
arus perdana. (ni cerita lama. Sekarang ni ustaz Farid dah ok dah! Bukan lagi berfahaman
seperti Wahabi):
PANDANGAN MENGENAI STATUS IBU BAPA NABI MUHAMMAD SAW MATI
DALAM KEADAAN KAFIR ATAU SEBALIKNYA
ISU DAN MASALAH
Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)
telah menerima surat aduan bertulis mengenai status keislaman ibu bapa
Nabi Muhammad SAW yang disiarkan dalam sebuah akhbar tempatan bertarikh 30
April 2010 (Jumaat). Persoalan tersebut telah dijawab secara panjang lebar
oleh seorang pendakwah dari sebuah IPTS. Dengan menggunakan
hujah beberapa hadith, pendakwah tersebut menyimpulkan bahawa ibu
Nabi (Aminah) dan bapa Nabi (Abdullah) mati dalam keadaan bukan dalam Islam dan
kedua-duanya akan masuk api neraka dan diazab.
Berikutan penjelasan isu di atas, ianya telah menimbulkan
sensitif di kalangan umat Islam dan terdapat rungutan supaya jawapan tersebut
dikaji semula.Berikut adalah sanggahan terhadap isu tersebut.
PENJELASAN MENGENAI HADITH BERKAITAN BAPA NABI DI DALAM NERAKA
Berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Muslim dengan lafaz:
Daripada Hammad ibn Salamah daripada Thabit, daripada Anas ibn Malik
r.hu: “Sesungguhnya seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW,
"Wahai Rasulullah! Di manakah bapaku?" Rasulullah SAW menjawab,
"Di dalam neraka." Tatkala lelaki tersebut berpaling, Rasulullah SAW
memanggilnya lalu berkata, "Sesungguhnya bapaku dan bapamu di dalam
neraka.”
Keterangan daripada pendakwah tersebut menterjemahkan maksud lafaz hadith
secara harfiah: “Sesungguhnya bapaku dan bapamu di dalam neraka.” Tanpa
meneliti dengan lebih mendalam pelbagai disiplin ilmu, maka dengan
tergesagesa beliau menyatakan bahawa ayahanda Nabi mati dalam kekufuran.
Bahagian Penyelidikan & Pembangunan, JAIS menyanggah pandangan
tersebut di atas. Jika diteliti dalam kesepakatan para ahli hadith, mereka
mengesahkan bahawa lelaki yang bertanya kepada Rasulullah SAW itu ialah
seorang A’rabi (Badwi). Pendapat ini disepakati berdasarkan hadith yang
menceritakan kisah yang sama, yang diriwayatkan oleh Mu’ammar daripada Thabit.
Tetapi, perbezaan di antara kedua-dua jalan ialah hadith yang diriwayatkan
melalui jalan Mu’ammar tidak mempunyai lafaz:
إِنﱠ أَﺑِﻲوَ أَﺑَﺎكَ ﻓِﻲاﻟﻧﱠﺎرِ
Maksudnya : “Sesungguhnya bapaku dan bapa kamu di dalam neraka.”
Berdasarkan maksud hadith berkenaan jelaslah bahawa lafaz di atas
tidak disepakati oleh para perawi hadith.
Hadith yang diriwayatkan oleh Mu’ammar tanpa lafaz tersebut lebih diyakini
dari aspek riwayat dan lafaz, menurut ahli hadith, Mu’ammar adalah seorang yang
lebih terpelihara hafazannya dan dia tidak menerima sebarang kritikan dari
ulama Jarah dan Ta’dil. Tambahan lagi al-Bukhari dan Muslim bersepakat dalam
menyatakan keyakinan mereka terhadap Mu’ammar. Ini berbeza dengan situasi
Hammad yang hanya diyakini oleh Muslim tetapi tidak di sisi al-Bukhari.
Katakanlah lafaz Hammad ibn Salamah dalam Sahih Muslim di atas adalah dari
lafaz Nabi SAW sendiri, maka ia tidak juga boleh dijadikan sandaran
dalam menghukum kekufuran ayah Nabi SAW kerana ‘illah dari aspek
matan menunjukkan bagaimana Rasulullah SAW menggunakan teknik dan
kaedah yang membawa erti kesamaran supaya keadaan menjadi lebih tenang dan terkawal.
Rasulullah SAW menggunakan lafaz persamaan kedudukan bagi kedua-dua
bapa untuk tujuan-tujuan tertentu.
Di antaranya:
a) Tujuan menyemarakkan semangat mendalami ajaran Islam.
Apabila Rasulullah SAW menyatakan persamaan kedudukan kedua-dua
bapa mereka di dalam neraka, wujud persamaan dan tautan hati lelaki A’rabi
terhadap Rasulullah SAW dan lebih bersemangat untuk mendalami
ajaran Islam.
b) Tujuan mengelak kontroversi ke agama asal.
Sekiranya Rasulullah SAW menyatakan bahawa bapa A’rabi tersebut di dalam neraka,
sedangkan bapa Baginda SAW di dalam syurga, maka lelaki A’rabi itu
akan merasakan jurang perbezaan di antara mereka berdua dan dikhuatiri perkara
ini akan menyebabkan lelaki A’rabi tersebut menjauhi Islam serta kembali
murtad.
c) Tujuan menang-menang.
Sekiranya Rasulullah SAW membezakan kesudahan bagi kedua-duanya,
dikhuatiri lelaki A’rabi yang terkenal dengan sikap degil dan keras hati
akan mengeluarkan kata-kata sumpahan dan cacimaki terhadap
Rasulullah SAW yang bakal mengundang laknat dan kemurkaan Allah SWT.
d) Tujuan dakwah secara bijaksana.
Teknik yang dilakukan oleh Rasulullah SAW bertujuan untuk mengelakkan
fitnah dan sebarang kejadian yang tidak diingini terhadap kaum A’rabi dan kaum
kerabatnya. Ini juga bertujuan untuk menarik lebih ramai kaum kerabat lelaki
A’rabi tersebut memeluk Islam.
Sekiranya dikaji dengan lebih luas lagi, terdapat banyak
lafaz-lafaz dari hadith Nabi SAW yang menunjukkan gaya kaedah sebegini.
Kerana Nabi SAW adalah seorang yang bijak dalam berdakwah dan berbicara
dengan manusia sekadar mana pencapaian akal para pendengarnya.
Apabila berurusan dan berbicara dengan orang Arab Badwi, maka mu’amalah
Nabi S.A.W. lebih lembut, mengalah, bertolak ansur dan lunak berbanding dengan
mereka yang telah lama memahami serta mendalami Islam.
Selanjutnya jika dikaji secara teliti, terdapat pandangan daripada Hafiz
al-Suyuti mengatakan bahawa hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam
Muslim ini diriwayatkan oleh Hammad ibn Salamah dengan makna, bukan dengan
lafaz.
Manakala lafaz itu berbunyi :
إِنﱠ أَﺑِﻲوَ أَﺑَﺎكَ ﻓِﻲاﻟﻧﱠﺎرِ
Ianya merupakan lafaz yang tidak disepakati oleh para perawi dari jalan
hadith yang lain. Berdasarkan riwayat Mu’ammar daripada Thabit pula, tidak
kedapatan lafaz di atas, akan tetapi diriwayatkan dengan lafaz yang lebih umum.
Dalam riwayat yang lain, dikeluarkan oleh al-Bazzar dalam Musnadnya
dan alTabrani di dalam kitab al-Mu’jam al-Kabir dengan sanad rijal yang
sahih,daripada Sa’ad ibn
Abi Waqqas:
Maksudnya, “Sesungguhnya seorang A’rabi datang bertemu Nabi SAW
lalu bertanya, "Wahai Rasulullah! Di manakah bapaku?"
Rasulullah SAW menjawab, "Di dalam neraka." Maka
lelaki Badwi tadi bertanya pula, "Di mana pula bapamu?"
Rasulullah SAW menjawab, "Tatkala kamu berjalan berhampiran kubur
seorang kafir, beritakan kepadanya bahawa dia di dalam neraka.”
Hadith yang diriwayatkan dari Sa’ad ibn Waqqas ini secara jelas menerangkan
bahawa lelaki yang bertanya soalan kepada Rasulullah SAW ini adalah seorang
badwi. Disebabkan oleh badwi tersebut dikhuatiri akan murtad kerana
imannya belum mantap, kefahamannya mengenai Islam masih cetek. Kerana itu,
secara psikologi Rasulullah SAW menjawab sedemikian.
Para ulama menyatakan bahawa lafaz “Abi” di dalam riwayat Muslim
bukanlah ditujukan kepada Abdullah kerana tradisi masyarakat Arab ialah mereka
memanggil ayah, bapa saudara dan datuk dengan gelaran “Abi”. Ini yang harus
difahami dengan jelas oleh para penafsir hadith.
RUMUSAN
Jika diteliti kesimpulan yang diberikan oleh pendakwah dari IPTS itu,
beliau menegaskan bahawa berdasarkan hadith-hadith sahih yang dipetik dari
Bukhari dan Muslim, jelaslah ibu bapa Nabi meninggal dunia berstatus
kafir. Walaupun hadith tersebut sahih dari segi sanadnya tetapi
jumhur ulama berpendapat bahawa teks hadith ini tidak boleh difahami secara zahir
semata-mata. Ia adalah suatu yang biasa berlaku ketika penafsir
berinteraksi dengan hadith. Bukan hanya kesahihan sanad menjadi penentuan hukum
daripada sesuatu hadith. Terdapat juga kaedah-kaedah tertentu dalam
memahami teks hadith itu sendiri yang perlu dipatuhi.
Berdasarkan kaedah-kaedah dalam memahami sesuatu teks hadith,
jelaslah bahawa penafsiran hadith di atas tidak mendokong kesimpulan
bahawa ibu dan bapa Nabi SAW kufur dan diazab. Pertamanya, makna zahir hadith
ini tidak boleh diterima kerana ia bertentangan dengan nas-nas al-Quran.
Antaranya, ayat-ayat yang mensabitkan bahawa Nabi SAW adalah berasal daripada
keturunan yang mulia dan terpelihara seperti dalam Surah al-Syu’ara' 26 : 219
yang bermaksud, "dan (Allah melihat) pergerakanmu di antara orang-orang
yang sujud". Ibnu 'Abbas r.hu, seperti yang diriwayatkan oleh al-Bazzar,
al-Tabrani dan Abu Nuaim serta dalam tafsir al-Tabari dan al-Qurtubi,
berpendapat bahawa ayat ini bermaksud bahawa Nabi SAW telah berpindah dari
satu sulbi ke satu sulbi di kalangan nenek moyang yang sujud dan beriman.
Maksud zahir hadith ini juga bertentangan dengan nas-nas al-Quran.
Hal ini menurut satu kaedah bahawa Allah SWT tidak akan mengazab
sesuatu kaum sebelum dikirimkan para rasul-Nya untuk menyampaikan agama yang
benar. Lihat al-Qur’an Surah al-Isrā' 17 : 15, Surah al-An’ām 6 : 131,
Surah al-Syu’arā' 26 : 208 dan Surah al-Nisā' 4 : 165. Terdapat pula
ayat-ayat yang menafikan bahawa terdapat rasul yang dikirim kepada kaum Nabi
Muhammad S.A.W. sebelum kebangkitan Baginda. Lihat juga Surah Sabā' 34 : 44 dan
Surah al-Qasas 28 : 46. Maka kesimpulan yang lebih tepat adalah kedua-dua ibu
dan bapa Nabi SAW sama ada beriman dengan peninggalan risalah rasul-rasul
yang terdahulu ataupun tergolong dalam kalangan Ahlul Fatrah, iaitu mereka
yang berada di zaman yang tiada rasul, menyebabkan mereka secara prinsipnya
tidak akan diazab.
Adalah menjadi suatu kewajipan bagi semua umat Islam termasuk para
pendakwah hendaklah meneliti sesuatu hukum itu dengan mendalam dan mengambil
kira kesan positif terhadap umat Islam sejagat. Pandangan yang bersifat
membina kekuatan umat Islam lebih afdal berbanding mengeluarkan sesuatu
kenyataan yang bersifat merendahkan maruah umat Islam di kalangan bukan Islam.
Adalah lebih baik dan berakhlak dengan mencontohi akhlak seperti yang
ditunjukan dalam al-Qur`an. Jika diteliti dalam al-Qur`an, terdapat satu ayat
berbunyi dengan maksudnya “Sesungguhnya mereka yang menyakiti Allah dan
Rasul-Nya, mereka dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat serta disediakan
bagi mereka azab yang menghinakan.”
Dalam satu kenyataan yang lain disebut : Dan tiadalah perkara yang lebih
menyakitkan Rasulullah SAW selain menyatakan bapa Baginda diazab di dalam
neraka. Berdasarkan maksud ayat di atas dapatlah difahamkan bahawa umat
Islam diperintahkan supaya sentiasa menjaga adab dan menghormati
Nabi SAW dan ahli keluarga termasuk kedua ibu bapanya.
Umat Islam tidak dibenarkan untuk menyakiti hati Rasulullah SAW
dengan mengeluarkan apa-apa kenyataan sama ada secara tulisan mahupun secara
lisan. Adalah amat tidak beradab bagi orang yang sanggup mengeluarkan
kata-kata yang secara langsung menyakiti ibu bapa Rasulullah SAW dengan
berpandukan hadith-hadith seperti yang dinyatakan di atas.
Justeru, JAIS berpandangan, ibubapa Rasulullah SAW mati dalam
keadaan tidak diazab dan tidak dimasukkan dalam neraka kerana berpandukan ayat
al-Qur`an Surah Al-Isra 17 : 16 yang maksudnya : “Dan Kami tidak akan mengazab
seseorang pun kecuali telah sampai padanya utusan (dakwah) dan dia enggan
menerima”.
Dalam istilah yang lebih mudah difahami, dapat dikatakan bahawa kedua
ibubapa Nabi Muhammad iaitu Aminah dan Abdullah termasuk dalam golongan ahli
fatrah iaitu golongan manusia yang tidak sampai dakwah dan golongan
tersebut tidak diazab oleh Allah SWT. Sementara itu, kebanyakan
ulama Shafie berpendapat bahawa ibubapa Nabi dan ahli keluarganya sebelum
kedatangan Islam, adalah berpandukan kepada agama al-Hanifiyyah dan tiada bukti
mereka menyembah berhala. Sila lihat Fatwa Mantan Mufti Mesir Asy-Syeikh
Muhammad Bakhit al-Muti’iy dalam Al-Fatawa Al-Islamiyyah, 1982.
PENUTUP
Adalah dicadangkan supaya umat Islam tidak membincangkan hadith-hadith
yang menjurus kepada timbulnya isu percanggahan pendapat di kalangan para ulama
secara terbuka. Dikhuatiri ianya boleh memberi impak negatif terhadap
masyarakat awam yang kurang memahami tentang percanggahan pendapat tersebut.
Perbincangan ilmiah berkaitan sesuatu hadith secara tertutup sama ada di
kalangan pelajar atau golongan akademi adalah sesuatu yang amat
digalakkan, tetapi perbincangan secara terbuka khususnya melalui media massa
seperti surat khabar dan sebagainya tidak digalakkan dan hendaklah dihentikan
serta merta!
Semua pihak hendaklah berhati-hati dengan mana-mana media yang didapati
mempunyai tendensi yang kuat bagi membuka ruang dan peluang memperagakan lslam
dengan permasalahan remeh temeh dan sensitif.
Disediakan oleh,
Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan
Jabatan Agama Islam Selangor
Pada: 3 Jun 2010 / 20 Jamadilakhir 1431H
اللــــــــهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد
13 Ramadhan 1432H
No comments:
Post a Comment