ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ ﭜﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡ
ﭢ ﭣ ﭤ
ﭥ ﭦ ﭧ
ﭨ ﭩ ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭ
ﭮ ﭯ ﭰ
ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵ ﭶ
ﭷ
Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin
kepada-mu
yang mendengarkan al-Quran, maka tatkala mereka menghadiri pembacaannya lalu
mereka berkata: "Diamlah kamu (untuk mendengarkannya)." Ketika pembacaan
telah selesai, mereka kembali kepada kaumnya untuk memberikan peringatan. Mereka berkata: "Wahai kaum kami, sesungguhnya
kami telah mendengarkan kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan sesudah Musa,
yang membenarkan kitab-kitab sebelumnya lagi membimbing kepada
kebenaran dan kepada jalan yang lurus. Wahai kaum kami, terimalah (seruan) orang
yang menyeru kepada Allah, dan berimanlah kepada-Nya, niscaya Allah akan
mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih. Dan orang
yang tidak menerima (seruan) orang yang menyeru kepada Allah, maka dia tidak akan luput dari azab Allah di muka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain
Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata." (Surah al-Ahqaf:
29-32)
Jin juga ciptaan Allah yang berhak memasuki syurga. Mereka akan menjadi
makhluk yang mulia apabila mula mendengar kepada kebenaran. Di dalam ayat di
atas jelas menunjukkan pihak jin yang mendapat petunjuk Allah setelah menjadi
pendengar yang baik.
Manusia pula memiliki ruh dan jasad.
Pendengaran adalah pancaindera yang pertama berfungsi dalam perut ibu manusia
ketika pancaindera lain belum berfungsi lagi dan ia merupakan yang terakhir
sekali berfungsi sebelum nyawa melayang. Ketika itu, jasad terbujur kaku, mata
tertutup rapat, mulut diam terkunci, namun, pendengaran masih berfungsi. Itulah
sebabnya Rasul SAW menyarankan supaya membisikkan di telinga orang yang sedang
sakarat dengan kalimat toyyibah atau setidak-tidaknya ‘ALLAH’. Dari
pendengaran, ia akan masuk ke hati dan jiwa.
Pernyataan Allah SWT tentang ciptaan pertama dalam
kejadian manusia iaitu pendengaran, ada di dalam beberapa firman-Nya:
Katakanlah: "Dia-lah yang menciptakan kamu dan menjadikan bagi kamu PENDENGARAN,
penglihatan dan hati". (Tetapi) amat sedikit kamu bersyukur. (Surah
al-Mulk:23)
Di dalam surah As-sajadah, ayat 9 dan surah al-Mukminun,
ayat 78, Allah menyatakan perkara yang sama iaitu:
“Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan kepadanya: roh
ciptaan-Nya. Dan Dia mengurniakan kepadamu PENDENGARAN, penglihatan
serta hati (akal fikiran); (supaya kamu bersyukur, tetapi) amat sedikit kamu
bersyukur.”
“Dan Dialah jua yang mengadakan bagi kamu PENDENGARAN dan
penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur; tetapi) amatlah sedikit kamu
bersyukur.”(Surah al-Mukminun:78)
Berdasarkan ayat-ayat di atas,
pendengaran disebutkan terlebih dahulu sebelum penglihatan dan hati. Ini
membawa satu signifikasi kepada manusia, iaitu Allah membangunkan fakulti
pendengaran terlebih dahulu daripada fakulti-fakulti yang lain seperti
penglihatan, hati, perasaan, percakapan dan sebagainya. Allah pasti ada sebab
meletakkan susunannya begitu iaitu pendengaran terlebih dahulu, dan ia bukan
tertulis secara tidak sengaja. Buktinya, ketika di dalam rahim ibu, mata belum
berfungsi, tangan dan kaki belum aktif, mulut masih belum mengeluarkan suara,
tetapi telinga sudah berfungsi dan bekerja. Rasul SAW menyarankan agar para ibu mengandung memperbanyakkan bacaan
al-Quran dan berbicara dengan bayi mereka. Bayi sudah boleh mendengar bacaan
al-Quran dan perbualan ibunya sedari awal penciptaan manusia itu lagi.
Apabila manusia sedang sakaratul maut,
mata sudah tertutup rapat, jasad sudah kaku, namun, pendengaran masih berfungsi.
Tanda orang yang koma masih mendengar, mereka akan mengalirkan air mata ketika
mendengar orang yang disekelilingnya berbicara. Pendengaran adalah fakulti yang
terakhir ditarik oleh Allah sebelum mati. Contohnya Rasul SAW ada menyarankan
agar diajarkan kalimah toyyibah kepada orang yang sedang sakarat.
Setidak-tidaknya kalimah ‘Allah’.
Jelas bahawa jika manusia boleh mendengar
dengan efektif , ia akan menjadikan manusia itu hebat dalam segala aspek
kehidupan. Dengan mendengar, banyak kebaikan akan kita perolehi. Di dalam surah
az-Zumar, ayat 17-18:
ﮛ ﮜ
ﮝ ﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤﮥ ﮦ
ﮧ ﮨ ﮩ
ﮪ ﮫ ﮬ ﮭﮮ ﮯ
ﮰ ﮱ ﯓﯔ
ﯕ ﯖ ﯗ
ﯘ ﯙ
Dan orang-orang yang menjauhi dirinya dari menyembah atau memuja
Taghut serta mereka rujuk kembali taat bulat-bulat kepada Allah, mereka akan
beroleh berita yang menggembirakan (sebaik-baik sahaja mereka mulai meninggal
dunia); oleh itu gembirakanlah hamba-hamba-Ku. (17) Yang berusaha mendengar
perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut
akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum agama); mereka itulah
orang-orang yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah dan mereka itulah
orang-orang yang berakal sempurna. (18)
Seorang ayah atau sesiapa sahaja, jika mengamalkan seni mendengar
dengan betul maka menurut ayat di atas akan mendapat sekurang-kurangnya tiga
kebaikan iaitu:
1. Mereka akan diberi kekuatan untuk memilih dan menurut akan yang
sebaik-baiknya (best decision maker).
2. Mereka itulah orang-orang yang diberi hidayat petunjuk oleh
Allah (guidence by Allah).
3. Mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna (Ulul albab-wise man [orang bijaksana])
a. Suka Mendengar
Banyak teknik coaching yang
menerangkan teknik mendengar ini iaitu “Listening effectively” adalah
merupakan salah satu teknik paling penting untuk menjadi seorang coach yang
baik yang terkandung di dalam “11 Core Competencies”. Jika seorang coach
gagal mendengar dengan baik dan efektif, ‘apa yang tersurat dan tersirat’ (what
is said, what is unsaid), maka isu yang dibincangkan bersama coachee
atau klien tidak akan dapat menemui titik penyelesaian kepada isu yang
dibincangkan.
Dari Abu Zar r.hu meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya telah berjaya seseorang itu yang beriman dengan ikhlas, menjadikan hatinya suci (dari syirik dan kekufuran) ucapannya jujur dan benar, jiwanya tenang (orang yang banyak berzikir dan melaksanakan segala perintah Allah akan mendapat ketenangan), baik budi pekertinya, menjadikan telinganya mendengar (nasihat) dan matanya melihat kepada kebenaran. (Riwayat Ahmad)
***
Banyak riwayat di dalam kitab Hayatus Sahabah
yang menceritakan kisah pengislaman para sahabat di sebabkan oleh sikap suka
mendengar dahulu kata-kata sebelum membuat sesuatu keputusan. Di dalam kitab
Ayatus Sahabah, kisah pendakwahan Mus’ab bin Umair r.hu. Nabi SAW telah
menghantar beliau ke Madinah bersama orang-orang Madinah Munawwarah yang mula-mula
memeluk Islam di salah satu lembah Mina. Beliau dihantar ke sana untuk
berdakwah dan mengajar Islam dan tinggal bersama As’ad bin Zurarah.
Mus’ab tidak disukai oleh sa’ad bin
Mua’az dan Usaid bin Hudhair iaitu dua orang ketua di Madinah. Sa’ad telah
berkata kepada Usaid, "Engkau pergilah berjumpa As’ad dan katakan
kepadanya bahawa kami mendengar orang asing yang kamu bawa bersamamu telah
memperbodohkan dan menyesatkan orang-orang lemah di kalangan kita.”
Lalu Usaid telah pergi menemui As’ad dan
bercakap kasar dengannya. As’ad berkata, “KAMU DENGAR DAHULU
percakapannya, selepas itu jika kamu suka kamu boleh menerimanya. Sekiranya
selepas mendengarnya pun kamu masih tidak suka, maka terpulanglah kepada kamu
jika ingin menghalangnya.”
Usaid lalu berkata, “Ini adalah satu
cadangan yang adil.” Lalu dia pun mula mendengar. Mus’ab bin Umair telah
menerangkan kepadanya kebaikan Islam dan membacakan kepadanya beberapa potong
ayat al-Quran. Usaid lalu berkata, “Alangkah baiknya ajaran ini dan alangkah
indahnya kata-kata ini. Bagaimanakah kamu memasukkan seseorang ke dalam
agamamu?”
Mereka berkata, “Kamu mandi terlebih
dahulu, kemudian pakai pakaian yang suci dan ucapkanlah kalimah syahadah.” Maka,
Usaid telah menyempurnakan segala perkara tersebutdan memeluk agama Islam pada
masa itu juga.
Selepas itu Usaid pergi menemui Sa’ad
dan cuba membawanya datang. Perbicaraan yang sama juga telah berlaku dengan
Sa’ad bin Mua’z lalu dia juga memeluk Islam. Sebaik sahaja memeluk Islam beliau
pergi menemui kaumnya Banu Ashhal. Setibanya di sana beliau berkata kepada
mereka, “Bagaimanakah kedudukanku pada pandangan kamu?” Mereka menjawab,
“Tuanlah yang paling mulia dan paling baik di kalangan kami.”
Lantaran itu, Sa’ad berkata, “Haram
ke atasku untuk bercakap dengan kamu sama ada lelaki atau wanita selagi kamu
tidak memeluk Islam dan tidak beriman dengan Muhammad SAW.” Disebabkan
perkataan beliau itu, semua lelaki dan wanita daripada banu Ashhal telah memeluk
Islam dan Mus’ab pun mulalah sibuk mengajar mereka.
No comments:
Post a Comment